Šesťdňová v Košiciach je za nami a nám sa pod zadok dostala KTM-ka vo farbách Slovenska. Mali sme na ňu neskutočne krátky čas, ale o to intenzívnejšie sme ho strávili v stupačkách či v pohodlnom sedle.
Ako dobre vieme tohtoročná šesťdňová sa jazdila na Slovensku. Značka KTM každý rok pripraví limitovanú edíciu EXC modelov vo farbách Šesťdňovej. Prvé kusy dorazili k dealerom už pred šestdňovou. Slovenské farby s nápismi 6 Days či ISDE dopĺňajú dokonca ráfiky s nápisom 6 Days, obuté plášťami Metzeler MCE 6 Days.
V podstate celá motorečka je vlastne „vytunená“ EXCčka a nájdete na nej okrem optických „decals“ aj „power parts“, ktoré sú inak len za príplatok. Farebne motorku v neposlednom rade skrášľujú oranžové doplnky. Mriežky chladičov, predná oska kolesa, kryt spojkového valčeka, frézované okuliare či zadná hliníková rozetas oceľovými zubami od Supersproxu.
Oproti klasike na 6 Dayske nájdete predný plávajúci 260mm kotúč aj s krytom, už spomínané frézované eloxované okuliare, štvorkomorové predné WP tlmiče, sedlo Selle dalla valle, ktoré je nielen pohodlné, ale má aj drsný, nešmykľavý poťah. Na chladičoch pribudol ventilátor a „naše“ six daysky majú celohliníkové chrániče rúk.
Toľko únavný opis „z prospektu“ a aby toho nebolo málo, doplním, že sedlo je 970 mm od zeme a hmotnosť motorečky je magických 111 kg. Keď sa postavíte vedľa motorky, dokáže to jazdca s mojou výškou celkom prekvapiť a určite ho neupokoja ani 900 mm široké rajdy Neken.
Väčšina „bubákov“ sa ale rozplynie, len čo naskočíte na mäkkučké sedlo. Motorka sa mierne ponorí na podvozku a kúsok sa stlačí aj sedlo. Naštartovať sa dá buď kopačkou, alebo ako väčšinou, každý použije elektrický štartér. Motor si krásne bubloce a už stačí len vypadnúť jazdiť.
Na rozbeh stačí dvoječka a v podstate na voľnobeh sa motorka rozbehne vpred. Rajdy sú natočené nejako divne dohora, ale idem sa voziť aj tak. Nastavujem to až neskôr. Cestou na trať skúšam vypaľovačky po poľných cestách a ľahkosť ovládania aj vo vysokých rýchlostiach. Pred kalužou či výmolmi ide na zadné, samozrejme, aj len pod plynom alebo s presunutím tela nad zadný blatník. Je to o niečo ťažšie ako s ľahšou dvojtaktnou trojstovkou. Naopak, mám pocit, že zas lepšie drží zadné koleso a tak je trakcia jak sa patrí. Neskôr ale zisťujem, že na rozbitých vlnovitých točkách to je trochu iné.
Prichádzam na trať a pokračujem rovno na lesnej enduro motanici. Znova sa utvrdzujem v tom, že štvortakt bez reklusu ani nechcem. Motor ťahá mocne od spodku, po ubratí skoro medzi stromami zastaví a bez správneho spojkovania to narobí len problémy. Samozrejme tam mám vždy zaradené o kvalt vyššie ako treba a dvakrát mi to pri odhopsnutí skape.
Musím sa znova preladiť na takéto kladivo. Celé ďalšie kolo si na to dávam pozor a je to oveľa lepšie. Sem tam vybehnem na mx trať, odskočím pár lavíc a dvojákov, strihnem to na autokrosový ovál a tam si uvedomujem, že túto motorečku zvládam najlepšie na relatívne dobrých vypaľovačkách.
V lese medzi stromami trochu bojujeme a o niečo rýchlejšie sa unavím ako na veľkom dvojtakte. Na mx trati zase skáčem zbytočne ďaleko za dopady a na vybitých vlnách v zákrutách nestíha pracovať zadný tlmič. Som síce ľahký, ale aby to lepšie sedelo, musel by som to prestaviť. Teraz som to pre nedostatok času vôbec neriešil a radšej som jazdil všetky možné štýly.
V hlbokom piesku treba stále držať šúlec, inak sa to zaborí predkom do piesku a udržať to už nejde. Napodiv sme sa po asi hodinke jazdenia trochu viac zladili a ja si to viac a viac užívam. Aj keď cítim, že je to na mňa neskutočne veľa. Ak idem tempo ako na svojej tristovke, tak sa unavím možno aj o polovicu rýchlejšie. Ak mierne zvoľním, je to lepšie.
Najradšej by som na túto moto nahodil „Dakarské kapoty“ a jazdil s ňou rally ako enduro v lese. Síce tvrdím, že koní nie je nikdy dosť a objem ničím nenahradíš, no v tomto prípade musím ustúpiť miesto poriadnym, vyjazdeným jazdcom, ktorí tento stroj dokážu zvládnuť aj pri plnom nasadení. Pre ostatných jazdcov sú tu menšie kubatúry a pre amatérov odporúčam tie najmenšie.
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE.