MX / Enduro

Prečo som si nakoniec vybral Betu RR200?

Doteraz som stále tvrdil, že 300 dvojtakt je pre mňa najlepšia moto. Možno to budem tvrdiť aj naďalej, ale musím priznať, že dvojtaktná RR200 je pre mňa vhodnejšia! Ako sa dá tvrdiť takéto niečo a pritom si za tým bez hanby stáť?
Je to jednoduché. Prišiel som na to, že som slabý jazdec a v podstate neviem stále ani len priemerne slabo jazdiť a vlastne nielenže trojstovku nevyužívam ako treba, ale začínali sa postupne s viac extrémnym jazdením zbierať situácie, kedy mi začínala byť na obtiaž.

Nie je 300 ako 300!

Beta RR300 2015, na ktorej som najazdil okolo 250mth nie je ako Husqvarna TE300i, s ktorou som najazdil o polovicu menej. V skratke by som najprv zhrnul pár rozdielov medzi týmito dvoma a až potom sa pustím do samotnej Beta RR200.
Husqvarna TE300i 2019 má určite veľa plusov a spotreba je jedno z najväčších! Striekačka HSQ TE300i má podľa mojich prepočtov cca o 35% nižšiu spotrebu oproti karburátorovej Beta RR300 2015. A to je nielen na kantráčoch, ale aj na bežných celodenných výjazdoch kurňa rozdiel. Miešanie benzínu s olejom neriešim, to je v podstate zanedbateľná vec, aj keď použitie automatického mixéru je určite výhoda.

Karbec vs. striekačka

Ďalšie plusy striekačky sú: odpadá tryskovanie karbeca, zahlcovanie motora pri dlhšom ubratí plynu v zjazdoch, pri studenom motore ide motorka v podstate hneď kultivovane a nebrble, kým sa zohreje. Nikdy sa vám nestane, že sa zasekne plavák a benzín vám valí len tak von, nestane sa to ani pri zvalení na bok či len pri nejakom šikmejšom odstavení motorky. Áno, aj toto sú veci, ktoré tú celkovú spotrebu paliva pri TPI znižujú, respektíve pri karbecoch zvyšujú.

Ako jedno veľké plus pri karbeci by sa dalo spomenúť jeho „výbušnosť“, taký ten kopanec, ktorý dokáže dať pri náhlom otočení šúlca. Často to býva vec, ktorá je nežiaduca, ale veľakrát to je vec, ktorú potrebujete. No ale to je asi tak všetko, čo sa mi zdá pri karbeci výhoda oproti striekačke. Mohli by sme rozoberať poruchovosť, prípadne cenu následnej opravy, ale pri mojom jazdení som neriešil žiadnu opravu ani na jednom, ani na druhom. Na karbecovke som asi dvakrát za celú dobu prečistil karbec.

Na striekačke som len podľa servisného manuálu pri 80mth vymenil olejové zmiešavacie čerpadielko. No ak to zhrniem, tak je pre mňa (podľa mňa) striekačka možno viac ako na 90% lepšia ako karbecovka. Prečo som ale išiel nakoniec zas do karbecovky? A nie, nedostal som ju zadarmo 😀

BETA RR200 2020

No a to sa konečne dostávame k mojej terajšej moto, ktorá ma natoľko prekvapila, že som sa asi na dlhšie usadil pri tejto kubatúre. Doteraz sa mi na Betkách nepáčilo ich akoby vysoké a tučné sedlo. Nepáči sa mi to na viacerých značkách. Keď ale predstavili modely 2020, nový dizajn s uzučkým sedlom ma dostal. Samozrejme, to sú veci povrchné, ale mňa napríklad dotiahli pozrieť si technickú tabuľku. Z RR200 tu už boli modely 2019, ale tam bol ten dizajn taký „starý“ a vôbec ma taká kubatúra ešte nezaujímala. Keď som ale videl nový dizajn, pozrel som si aj technické údaje a informácia o tom, že suchá hmotnosť je pri RR200 97 kg, vo mne vzbudili ďalší záujem.

Nízka hmotnosť

Plne natankovaná benzínom, olejom do zmiešavača a pripravená na jazdu, má hmotnosť 110 kg. To je stále o vyše 7 kg menej oproti Huske TE300i, ktorá má cca 117 kg plne natankovaná a pripravená na jazdu. Rozoberať, či to je zanedbateľné, nemá vôbec zmysel. Zdvíhať 110 kg a zdvíhať 117 kg je úplne niečo iné. Nalepené blato k tomu ani nerátam. Tak isto dosť často šmykľavý povrch, kde sa nedá ani len v pohode stáť, nie to ešte manipulovať s moto. Takže dizajn a hmotnosť ma zaujali natoľko, že som proste RR200 2020 objednal a fakt som sa nevedel dočkať, kedy sa mi dostane pod ruky.

Prvé zoznámenie

Síce malé obavy, či to nebude len trochu lepšia a silnejšia 150 vo mne hlodali do prvej jazdy, ale musím povedať, že len čo som si ju odškrtil a prvýkrát naštartoval, zabudol som na všetky obavy. Ten zvuk je nádherný. A prvá jazda? Trochu taká „zabiehacia“ v Borskom Mikuláši na piesku, žiadne bomby, žiadne výjazdy a kraviny. Ale to, ako sa motorka správa, som vedel hneď. Ovládateľnosťou je to veľmi podobné Huske CR125, čo som jazdieval. Tá motorka robí presne to, čo chcete a ide tam, kam ju pošlete. Som sa zamiloval!

Extrém enduro

Ďalšie jazdy už som dával pekne v strmých výjazdoch a technických trialových traverzách. A tu sa mi potvrdilo, že tá hmotnosť je niečo, čo ma na trojstovke trochu unavovalo. Ale čo ma unavovalo úplne že mega, bol prekypujúci výkon. Fakt som sa bál v niektorých výjazdoch založiť knedlu a len držať, kým sa nedostaneme hore. Pri RR200 sa postavím do stupačiek, navalím na rajdy, zadržím fullgas, sem tam trochu pošteklím spojku a sme hore. No nech nekecám, občas sa stane aj že to nedám hneď, ale idem do toho bez strachu, že ma motorka vyťahá alebo stratí zo sedla.

Rozbehnúť sa vo výjazde na jednotke zvládam na Betke omnoho jednoduchšie ako na Huske. Práve tu sa mi zdá, že vďaka karbecu, o niečo nižšiemu výkonu a sile dokážem lepšie kontrolovať zadné koleso, aby nehrabalo. Na Huske mi to tak nešlo.

Prejav motora

Aby sa nezdalo, že RR200 je len samá chvála, motor je dosť falošný. Prdkám si v lese na klepáka 3-4, štvrť plynu, všetko zvládam s prehľadom, no lenže pred výjazdom nestačí otočiť šúlcom a čakať, že dvojstovka potiahne ako trojkilo. To proste nedá, zrazu treba minimálne o kvalt dole a držať knedlu. Stále máte pocit, že to motor zvláda v pohode, ale príde trochu krízovka a dvestovka nezachráni to, čo trojstovka. To je taká slabina pri RR200. Nie je to negatívum, ktoré by bolo zásadné, pretože vzhľadom k objemu sa to dá očakávať. Treba proste o málinko viac pracovať s prevodovkou ako pri trojstovke.

Podobne to je pri presunoch. Idete si pocitovo na pohodu a na tacháči je tak 68 km/hod. To na Huske je pri tej istej kochačke 80 a viac. RR200 treba proste točiť a držať viac v otáčkach. Lenže to je zas spotreba vyššia a aj trochu nižší komfort. Pri 100vke sa mi zdá trochu menej stabilná než ťažšia trojstovka.

Podľa čoho som sa teda rozhodoval?

Nižšia hmotnosť, lepšia ovládateľnosť, ale zas trochu strata stability. Nižší objem, lepšie dávkovanie výkonu, ale zas pri dosahovaní maximálneho výkonu treba držať šúlec. Skrátka každá má niečo pre a niečo proti. No mne momentálne učarovali vlastnosti Bety RR200. Možno keď sa na nej trochu viac vyjazdím, siahnem zas po nejakej trojstovke. Alebo možno už príde čas a presedlám na nejaký štvortakt?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *