Beta 2018 – Zdal sa mi to dobrý a rozumný nápad, otestovať všetky endurká od Bety v jeden deň. No teraz som trochu ubolený a tak trochu zas musím upraviť moje pohľady na jednotlivé stroje. Najprv publikujem tento všeobecný a instantný článok, ktorý vznikol ihneď po nafotení a otestovaní všetkých ôsmich endúr od Bety a neskôr sa pustím aj do nejakej porovnávačky.
Začal som štvortaktami Beta RR480, 430, 390 a 350. Z tejto ponuky si za víťaza jednoznačne volím Beta 480. Je to motorka, ktorá sa možno zdá byť veľká, ťažká a silná, no je pohodlná, nezákerná a tak trochu blbuvzdorná. Vedel by som si ju predstaviť ako veľký pohodový univerzál nielen na víkendové jazdy, ale aj na kantráč či nejakú rally. Tie ostatné moto sa mi zdajú trošku viac špecifickejšie na zvolenie ich použitia. V niečom sú, samozrejme, aj lepšie ako 480ka, no univerzálnosť použitia je pri tejto strojovni proste pre mňa najlepšia.
Teraz trochu skočím do „hobíckej – víkendovej“ kategórie. Beta Xtrainer je rozšírený o menšiu kubatúru a na výber je aj 250ka. Spolu s trojstovkou sa jedná o „scivilnenú“ ostrú RRku, kde je nielen podvozok nižší, ale nižší je aj výkon motora. V podstate sa mi nezdal veľký rozdiel medzi 250 a 300, ale dvapade má o málinko jemnejší motor. Na také to odpočinkové vozenie by som jednoznačne siahol po jednom alebo druhom, namiesto po ostrých RRkách. Na učenie trialových vecí by som asi siahol nakoniec po 250, pre jej jemnejší prejav.
Na záver mi zostali moje milované „ostré“ dvojtakty. Pri jazdení na mojej som si nikdy neuvedomil, aké sú to brutus stroje. Po presadnutí z Xtrainera je to normálne kultúrny šok. Motorka má tvrdý podvozok, rám a tým pádom drží inak stopu a inak sa vedie celá motorka. No a motor je ako iná dimenzia. V spodných otáčkach je to ešte pohoda, ale hore to je masaker. Obe RR 250 aj 300 sú vážne pretekárske náradie a tak sa s nim aj musí jazdiť. 300 sa mi páči o niečo viac a zdá sa mi vypočítateľnejšia, aj keď je, samozrejme, o niečo silnejšia.
Musím uznať, že tentokrát ma hodne oslovili pre mňa tak trochu neobľúbené 4T a Xtrainer si ma získal o kus viac, ako keď som ho testoval pri jeho prvom predstavení.
Tento článok sú skôr len také postrehy po bezprostrednom pojazdení a striedaní medzi jednotlivými modelmi. Preto ho netreba brať úplne smerodajne. Pretože fakt je ten, že každá moto, ako aj každý jazdec, je trochu iná. Preto sa skúsim obšírnejšie vyjadriť v ďalších článkoch.