Nedávno sme mali možnosť odskúšať všetky enduro modely Beta pre rok 2018. Štyri štvortakty, dva ostré dvojtakty a dva Xtrainery. Xtrainer 300 som mal možnosť jazdiť už v prvej generácii, kedy sme ho aj s Gabikou poskúšali aj na pretekoch. Už vtedy na mňa spravil dojem a musím sa priznať, že s ďalším mojím „rozšírením“ offroad jazdenia a posunu viac k trialu, som si na Xtrainera myslel čoraz častejšie.
Dovolím si povedať, že až s odstupom času som úplne pochopil význam tohto počinu, kedy z ostrej RR spravili motorku pre začínajúcich enduro jazdcov. Všetko sa mi na ňom páčilo a páči sa mi aj teraz, len som vtedy málinko skritizoval podvozok za jeho vláčnosť. Pripísal som síce aj to, že Xtrainer predsa nie je na ostrú paľbu, ale mohol by byť možno trochu viacej nastaviteľný alebo aspoň trochu upraviteľný. Určite by sa posunul ešte viacej tam, kam ho začiatočníci po krátkej dobe budú chcieť mať. Takúto požiadavku malo zrejme viacero jazdcov, a tak Beta začala ponúkať do prednej vidlice kartridž, ktorý vyvinuli v spolupráci s RI6V Suspension (štandard podvozok nahodený na Xtraineri). Tento kartridž umožňuje navyše nastavovať tlmenie kompresie, čo sa podpísalo na zlepšení stability pri väčších rýchlostiach. Jednoduchšie povedané, vidlica toho požerie viacej a nie je taká „gajdavá“. Po takejto úprave nemusia tí začiatočníci, ktorí sa už niečo naučili a blížia sa limitom Xtrainera, presúvať na ostrú RR, ktorá je podľa mňa pre nich ešte stále dosť „ostrá“.
Ako som ale na začiatku napísal, úplný význam a zmysel Xtrainera som pochopil až s odstupom času a docvaklo mi to až teraz pri jazde na 250ke. Je to možno aj tým, že som začal skúšať viac trialové veci alebo tie „stacionárne“, rovnováhové prvky. Možno aj preto sa mi o trochu viac páči 250ka, ktorá má o niečo jemnejší motor, a tak sa dá ten výkon o málinko lepšie dávkovať. Nedá sa napísať, že by tam bolo poznať výkonový rozdiel, skrátka sú tie motory trochu odlišné. Na Xtrainery sa pozerám dvoma spôsobmi. Ak sa na Xtrainer pozerám ako hobík, ktorý má za sebou aj nejaký pretek a ako-tak sa vie udržať na stupačkách, tak Xtrainer 300 sa mi viac hodí na také víkendové endurkovanie, kedy nemám potrebu isť na doraz, ale chcem sa skôr previesť a vyventilovať. Na ostrú paľbu mám proste RRku, ktorá je zas naopak pri voľnom tempe trochu nepohodlná.
Ak by som bol ale úplný začiatočník, tak je jasné, že Xtrainer je vhodný na učenie všetkých základov, ktoré treba mať. 300vka mi príde viac endurová s postupným prechodom na ostré RR modely. Motor nie je zákerný, no pritom je dostatočne silný. Spodok je s dobrým nástupom výkonu a pritom tam nie je žiadny extrémny prechod po vrchol. Skrátka stačí si prdkať niekde v spodných až možno stredných otáčkach. Vtedy je ten výkon dostatočný, no nezákerný. Rám nie je tak tuhý ako pri ostrých ererkách, podvozok je v podstate mäkučký, a tak pri pomalšej jazde dokáže čo to pobrať. Menšia nádrž zaberá nielen menej miesta, ale samozrejme aj šetrí trochu hmotnosť a taktiež uľahčuje prácu s meniacim sa ťažiskom. Osobne si ale myslím, že postupne sa aj zlepšujúci začiatočník bude poberať viacej do rýchlej jazdy ako ku zdokonaľovaniu techniky jazdy. A tak mu podvozok začne postupne nedostačovať. Preto sa mi páči možnosť úpravy prednej vidlice už o spomínaný kartridž. Podvozok sa trochu zlepší a majiteľ nemusí siahnuť po novej, ostrejšej motorke. Naopak o Xtrainer 250 si myslím, že je trochu viac naklonený k učeniu lepšej a dokonalejšej ovládateľnosti stroja. Osobne sa mi zdalo, že také tie trialové prvky boli o niečo prirodzenejšie skúšať na tomto menšom Xtraineri. Naopak pri enduro jazde som absolútne nepociťoval potrebu tlačiť moto niekam tam, kde by sme sa necítili dobre a pohodlne. Skrátka na dvapade som sa stále pohyboval v jeho možnostiach a ani raz som nepocítil jeho hranice. To sa mi, naopak, pri 300vke podarilo viackrát. Ten ma trochu viac zvádzal pridávať, a teda aj nájsť výkonový deficit a sem-tam aj pri rýchlejšej jazde nájsť limity podvozku.
Dvapade je pre mňa celá taká kľudnejšia a príjemnejšia. Často sa mi pri tréningu, keď preskakujem polená alebo pneumatiky, či trénujem „wallride“a podobné blbinky, stáva, že ma to rýchlo prestane baviť a musím zmeniť „disciplínu“. Xtrainer 250 mi to tentokrát spríjemňoval a fakt sa mi nestalo, že by som mal potrebu ísť jazdiť niečo rýchlejšie na spestrenie tréningu. Jednoducho som si užíval aj tieto menej obľúbené časti offroad tréningu. Myslím, že až vďaka tejto 250ke som úplne pochopil zmysel modelu Xtrainer.