MotocykleMX / Enduro

Beta RR pre rok 2018 – Ostré endurá 2T a 4T

Beta RR 2018 Olejový mixér na všetkých dvojtaktoch, palivové mapy, trochu prerobené motory, airbox a pár prkotiniek ako torzne tuhší, ale pritom pružnejší rám, blastre v sérii, ale chýbajúce štart páky.

Čísla o tom, koľko zhodili z hmotnosti písať nejdem. Ani tie tuhosti a pružnosti v percentách. Voči tomu mám odjakživa celkom averziu. Podstatnejšie je, ako sa na tom komu jazdí a čo komu sedí.
Beta pripravila pre rok 2018 tri ostré dvojtakty, RR125, ktorá bude k dispozícii až od novembra a stálice RR250 a RR300 a štyri nie menej nabrúsené štvortakty, RR350, RR390, RR430 a RR480.
Osobne preferujem dvojtaktné stroje a beriem ich so všetkými plusmi aj mínusmi, ktoré ponúkajú. Štvortaktné stroje mi do ťažkého terénu moc nepasujú, ale sem tam nájdem výnimku a stane sa, že nájdem niečo, na čom sa mi ide vyslovene perfektne. To sa stalo aj tentokrát.

BETA RR480

Našiel som štvortakt, ktorý mi sadol od cestných presúvačiek cez štrkové vypaľováky a enduro až po skoro trialové pasáže. Reč je o RR480. Počas viac ako desiatich dní, čo som mal doma na výber z celej ponuky nových endúr od Bety, som najviac najazdil na najväčšej kubatúre z ponuky. Nie každému tento ťažký kaliber sadne, no ja som zostal v nemom úžase.

Dôvody, prečo som najčastejšie siahal po tejto petelici, boli z časti o mojej pohodlnosti, lebo na 4T stači brnknúť do štartéra a môže sa vyraziť. Netreba čakať ako pri dvojtaktoch, ktorým trvá, kým sa dostanú do nejakej prevádzkovej teploty. Druhá vec, prečo som radšej volil 480ku, je motor. To je kapitola, ktorá ma dostala.

Silný spodok, ktorý je tak silný, že v podstate netreba viac. Nastaviť tomu väčší voľnobeh a môže sa používať ako kedysi stacionárne motory k mlátačkám, cirkulárom, šrotovníkom a podobne. Takto v motorke by bol hriech ho nevyužiť v celom spektre otáčkového pásma. Toto, samozrejme, využívam a už pri presune na miestnu trať zisťujem, čoho je schopný. Valím si krásne 100+ po štrkovej ceste a len prenesením ťažiska trochu vzad a malým otočením plynu dvíham predné koleso pred kalužami a zrazu si frčím po zadnom jak na cesťáku. 137 na tacháči a motorka sa zdá, akoby sa ešte len rozbiehala. Drift do tiahlej zákruty ide ľahúčko ako na veľkých litrových cestovných endurách. Je to veľmi dobre čitateľné a jednoduché. Na menších kubatúrach sa to musí trochu vedieť.

Na trati ma prekvapuje jej ovládateľnosť. Určite väčšina ľudí očakáva od takejto moto trochu ťarbavú a ťažšie ovládateľnú ozrutu. To je ale veľký omyl. Ide skôr o silnejšiu 430 v našom prípade a v porovnaní s konkurenciou o silnejšiu 450. Osobne by som vždy radšej volil 480 ako 430. Iba poldecákový rozdiel v objeme, no aký rozdiel vo výkone to dokáže spôsobiť, je neuveriteľné. V každej situácii ma dokázal zachrániť, či už vo výjazde, pri zlom zakvaltovaní pred zákrutou, na trialových prdkačkách, na rovinkách, no všade.
Chválim, ako keby som ju predával a vyzerá to, ako by ani nemala žiadne mínusy. Tak to ale vôbec nie je. Tento mnou vychvaľovaný motor a jeho výkon je aj jeho mínus. Stačí slabá kondička či prichádzajúca únava ku koncu preteku a na problém je zarobené. Presne vďaka tomu silnému motoru, ktorý dokáže unavovať, len čo jazdec otáča šúlcom viac, ako po stredné pásmo. Motorka ide stále, to už som napísal, ale v horných otáčkach je to neskutočne nadupané. Stačí vyrobiť nejaký kiks, potom sa to snažíte dobehnúť a je to. Ale ak narábate s plynom stále zodpovedne, 480 je jasná voľba či už na kantráč, enduro, možno nejakú rally a nech nežerem, s upraveným podvozkom aj guláš motokros. Mohlo by sa zdať, že je menej agilná voči oranžovej konkurencii, ale tie sa mi osobne všeobecne zdajú geometriou viac k MX strojom. Táto 480ka je naopak stabilnejšia aj pri vypaľovákoch, a teda vhodnešia na nejakú rally.

BETA RR430

Pri testovačkách som si spravil imaginárne dvojice na porovnávanie a vždy mi vyšlo, že menší objem z dvojice porovnávaných je viac ostrý a trochu viac nervózny. Tak je to aj pri tejto 430. Nie je v podstate o nič ľahšia, vlastne je úplne totožná, len s menším objemom, no je nastavená na trochu iný priebeh výkonu a tak trochu je ako keby točivejšia oproti 480.

Nejazdilo sa mi na nej zle, len som mal potrebu trochu viac točiť šúlcom a necítil som sa úplne dobre. Na motokrosovej trati bola 430 citeľne lepšia aj v ovládaní vo výskokoch aj točkách do drážky, no len čo som vpálil do lesa, trochu ma začala motorka unavovať. Keď som zas trochu zvoľnil a menel gazoval, párkrát som si ju udusil. Len čo som bol ale zase na trati, poskákal som všetko ako na motokrosovej motorke.

BETA RR390

Toto bolo pre mňa tiež celkom milé prekvapenie. Nie také, ako 480ka, ale oproti 430ke sa mi išlo zas o niečo lepšie. Dobre sa mi ovládala, celkom dobre aj poskákala na motokrose a úplne fajnovo sa prepletala medzi stromami v lese. Mal som pocit, že aj keď ju nie úplne točím, má skoro toľko sily ako 430, ale je o chlp ovládateľnejšia. Ale na druhej strane, keď som ju aj trochu viac žmýkal, neunavovala ma tak, ako už spomínaná 430. Skrátka skoro taký ideál. Dostatok sily, ktorú viem využiť, ale nie zas veľa, aby ma to unavovalo.

BETA RR350

Túto kubatúru som mal možnosť jazdiť už keď som sa rozhodoval pre moju ďalšiu moto do terénu a vtedy som ju v porovnaní s dvojtaktnou 300 úplne zavrhol. Zdala sa mi mäkká, ba priam gumová, či už podvozkom, alebo motorom. To bolo ale trochu tým, že som ju vyberal viac na MX ako na enduro. Ak by som sa na to pozrel teraz a vyberal viac na enduro, určite by som sa pozeral inými očami. Lepšie povedané, mal by som iné požiadavky na svoje potreby, ale pozeral by som sa na to aj očami iných jazdcov.

Osobne sa mi z tejto ponuky štvortaktov páči najmenej, ale už sa na to pozerám aj očami menej vyjazdených jazdcov, ktorí so mnou často jazdia. Výkon nechýba ani tejto motorke, brzdí motorom, je relatívne ľahko ovládateľná a aj podvozok je dostatočne mäkký a pohodlný na takú priemernú jazdu hobíka. Pri rezbovačke už by to chcelo pritvrdiť, čo nie je úplne problém. Motor svojou vyladenosťou neunavuje a je použiteľný pre široké spektrum jazdcov.

Aj keď sa mi tentokrát zapáčili aj štvortakty, nie je tajomstvo, že pri mojich terajších tratiach a pretekoch, ktoré jazdím alebo mám v pláne jazdiť, by som znova siahol po dvojtakte. A je úplne jasné, že by to bola znova trojstovka.

BETA RR300

Tá mi ponúka skoro všetko, čo potrebujem a chcem. Je ľahká, silná, s dobrým a silným spodkom, nie je nervózna a podvozkovo je dostatočne univerzálna. Jediná vec, čo mi sem tam nepasuje, je spotreba. Tá je tak ako na 5 litrovom V8. Na druhú stranu, motor je v podstate držiak. Na svojej mám cez 150 mth a ešte nebol robený. Piest, krúžky a valec sú stále v tolerancii, radí sa normálne a ide v podstate ako nová. Na trojkile sa viem vybrať v podstate okrem rally a maratónov s obmedzeným tankovaním skoro všade. Na MX to mám vyskúšané a hravo konkuruje v triede MX1 motokrosovým špeciálom. Zdalo sa mi, že v našej hobby triede bola aj vhodnejšia ako MX 450ky, ktoré dokážu svojou silou ubiť menej vyjazdeného jazdca. Na búranskom kantráči si tiež viedla veľmi dobre a vlastne až na to tankovanie som jej nemal čo vytknúť. Na extrémnejšie výjazdy, lesné prepletačky a skoro trialové prvky je tiež dobrá. Pokračovať asi netreba, lebo aj tak len chválim. Skrátka volil by som ju znova pri ďalšom vyberaní.

BETA RR250

Je vlastne identický stroj, iba s menším vŕtaním. A aj len toto minimum stačí k tomu, aby to bola úplne iná motorka. Spodok motora nie je o moc slabší, ale poznať to je. Tak isto potom celý priebeh až po maximum je o niečo slabší, no celý prejav je o dosť nervóznejší. Preto sa mi nieže menej páčila ako 300vka, ale na MX trati sa mi páčila trochu viac. Motor 250ky je trochu točivejší a preto mi na MX vyhovovala. Samozrejme by bolo treba upraviť podvozok a motokrosový špeciál by z toho nebol ani tak, ale jazdilo sa mi na nej dobre. V lese to nebolo horšie ako na 300, len mi tu chýbala tá výkonová rezerva. Inak som bol spokojný.

Počas celého dňa určeného na testovanie som si všímal a počúval rôznych jazdcov, snažil sa nasať čo najviac informácií, aby som sa vedel vcítiť do kože aj iných paličov, začiatočníkov či hobíkov. Je zaujímavé, ako sa názory na rôzne motorky líšia. Niekedy je to o skúsenostiach jednotlivých jazdcov, inokedy o štýle, akým jazdia, alebo je to aj o postave. Preto sa dá ťažko napísať niečo všeobecné o tej ktorej motorke. Bude to vždy len a len subjektívna záležitosť s určitým odporúčaním. Tak to aj treba brať a pri výbere moto je najlepšie si odskúšať na vlastnej koži, ktorá bude vaša ďalšia.

BETA RR480

BETA RR430

BETA RR390

BETA RR350

BETA RR300

BETA RR250

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *